Wprowadzenie do programowania w języku C++
Informatyka klasa 8

Algorytm – uporządkowany i uściślony sposób rozwiązania danego problemu, zawierający szczegółowy opis wykonywanych czynności w skończonej liczbie kroków.

Aby rozwiązań dowolny problem/zadanie należy:

  1. sformułować zadanie,
  2. określić dane wejściowe,
  3. ustalić cel (wynik),
  4. określić metody rozwiązania problemu – algorytm,
  5. przedstawić algorytm w wybranej postaci,
  6. przeanalizować poprawność rozwiązania,
  7. przetestować rozwiązanie na różnych danych.

Algorytm można przedstawić za pomocą opisu słownego, listy kroków, schematu blokowego lub programu w wybranym języku programowania.


Darmowy program online do tworzenia schematów blokowych:


Na czym polega programowanie?

Aby przedstawić algorytm w postaci programu komputerowego, trzeba go zapisać jako ciąg instrukcji w wybranym języku programowania. Powstaje wówczas kod źródłowy. Następnie program tłumaczony jest na język wewnętrzny komputera – przebiega translacja. Translacja może przebiegać w formie kompilacji lub interpretacji.

Etapy powstawania programu komputerowego:

Darmowy program zawierający edytor kodu źródłowego, a także kompilator – Dev C++”:


Pierwszy program w języku C++

Ogólna struktura programu:


ĆWICZENIE 1

Napisz specyfikację zadania, listę kroków i schemat blokowy algorytmu obliczającego pole powierzchni P i obwód prostokąta L o bokach a, b.

Wskazówka:
wzór na pole prostokąta: P=ab
wzór na obwód prostokąta: L=2a+2b

ĆWICZENIE 2

  1. Napisz program wyświetlający na ekranie napis „Jestem na lekcji informatyki”.
  2. Zapisz program pod nazwą Napis.
  3. Skompiluj i uruchom program.
  4. Jeśli kompilator wykrył błędy popraw je. Zapisz program pod tą samą nazwą. Skompiluj i uruchom ponownie.

Kod źródłowy pierwszego programu:

#include <iostream>
using namespace std;

int main()
{
    cout << "Jestem na lekcji informatyki";
    return 0;
}

Znaczenie poleceń:

cout << – wyświetla wyniki na ekranie

<< – oznacza wyprowadzane wartości podanej po prawej stronie

” „ – stosujemy do wyświetlania napisów na ekranie


ĆWICZENIE 3

  1. Zmodyfikuj program zapisany w ćwiczeniu nr 1, tak aby w drugim wierszu wyświetlał twoje imię.
  2. Zapisz program pod tą samą nazwą. Skompiluj i uruchom program.

Wskazówka: Aby imię wyświetlało się w drugim wierszu, należy umieścić zapis \n po pierwszej części napisu.