Podczas lekcji uczniowie poznają podstawowe zasady dodawania i odejmowania liczb całkowitych, w tym zasady dotyczące dodawania liczb o różnych znakach oraz odejmowania liczb ujemnych. Uczniowie uczą się rozpoznawać wzory i zasady, które są stosowane przy dodawaniu i odejmowaniu liczb całkowitych oraz rozwijają swoje umiejętności obliczeniowe.
ĆWICZENIE 1
Poniżej zostało zamieszczone koło losujące do gry „Zysk i strata”. Gra pozwala na naukę dodawania liczb całkowych. Gra polega na wylosowaniu dwóch kart i dodaniu ich wartości.
Zasady gry:
- Gra przeznaczona jest dla grup od 2 do 4 osób.
- Każdy uczestnik na przemian losuje dwie karty.
- Uczestnicy obliczają wynik dodając wartości wylosowanych liczb.
- Uczestnik, który uzyska największy wynik (czyli największy zysk lub najmniejszą stratę), zdobywa punkt.
- Gra toczy się przez ustaloną liczbę rund, np. 5 rund.
- Po zakończeniu ustalonej liczby rund, uczestnicy podsumowują zdobyte punkty.
- Uczeń, który zdobył największą liczbę punktów, wygrywa grę „Zysk i strata”.
Gra „Zysk i strata” jest nie tylko świetnym sposobem na utrwalenie umiejętności dodawania i odejmowania, ale także na rozwijanie spostrzegawczości, umiejętności skupienia oraz rywalizacji w zabawowy sposób. Pomysł na grę zaczerpnięto z podręcznika do matematyki dla klasy 6 „Matematyka z plusem” GWO.
Grę można przeprowadzić na dwa różne sposoby:
- przy wykorzystaniu koła losującego
Bezpośredni link do koła: https://wheelofnames.com/pl/zht-xsm
Do przygotowania koła losującego wykorzystano darmowy generator wheelofnames.
- wydrukowane i wycięte karty
ĆWICZENIE 2
Oś liczbowa – ćwiczenie opracowane w LearningApps. Uczniowie mają za zadanie rozwiązać działanie i wskazać jego właściwe rozwiązanie zaznaczone na osi liczbowej.
Bezpośredni link do ćwiczenia: https://learningapps.org/watch?v=pe3pnod8k20
ĆWICZENIE 3
Poniżej przedstawiono prosty sposób na wykorzystanie gry bingo do nauki dodawania i odejmowania liczb całkowitych.
Wystarczy poniższą kartę wykorzystać do losowania działań. Potrzebne są trzy sześcienne kostki do gry lub jedna, którą wykonujemy trzy rzuty- pierwszy i trzeci rzut to wybranie liczby, a drugi to rodzaj działania matematycznego (dodawanie lub odejmowanie).
Do przygotowania kart bingo wykorzystano z darmowy generator, aby zapewnić losowość i różnorodność działań.
- karta umożliwiająca losowanie działań
- karty bingo
Karty bingo przygotowano w darmowym generatorze myfreebingocards.
ĆWICZENIE 4
Quiz z zakresu dodawana i odejmowania liczb dodatnich i ujemnych przygotowany w kahoot
Link do quizu:
Views: 780