Algorytm – uporządkowany i uściślony sposób rozwiązania danego problemu, zawierający szczegółowy opis wykonywanych czynności w skończonej liczbie kroków.
Aby rozwiązań dowolny problem/zadanie należy:
- sformułować zadanie,
- określić dane wejściowe,
- ustalić cel (wynik),
- określić metody rozwiązania problemu – algorytm,
- przedstawić algorytm w wybranej postaci,
- przeanalizować poprawność rozwiązania,
- przetestować rozwiązanie na różnych danych.
Algorytm można przedstawić za pomocą opisu słownego, listy kroków, schematu blokowego lub programy w wybranym języku programowania.
Figury używane podczas tworzenia schematu blokowego:
Reprezentacja graficzna | Opis operacji |
Początek algorytmu | |
Zakończenie algorytmu | |
Wprowadzanie danych (blok wejścia) | |
Wyprowadzanie danych (blok wyjścia) | |
Wykonywanie działań (blok operacyjny) | |
Sprawdzanie warunku (blok warunkowy albo decyzyjny) | |
Łącznik | |
Połączenie |
źródło danych: Podręcznik do informatyki dla klasy 8 „Lubię to” Nowej Ery.
Darmowy program online do tworzenia schematów blokowych:
ĆWICZENIE 1
Napisz specyfikację zadania, listę kroków i schemat blokowy algorytmu obliczającego pole powierzchni P i obwód prostokąta L o bokach a, b.
Wskazówka: wzór na pole prostokąta: P=ab wzór na obwód prostokąta: L=2a+2b |
Na czym polega programowanie?
Aby przedstawić algorytm w postaci programu komputerowego, trzeba go zapisać jako ciąg instrukcji w wybranym języku programowania. Powstaje wówczas kod źródłowy. Następnie program tłumaczony jest na język wewnętrzny komputera – przebiega translacja. Translacja może przebiegać w formie kompilacji lub interpretacji.
Darmowy program zawierający edytor kodu źródłowego, a także kompilator – Dev C++”
Pierwszy program w języku C++
Ogólna struktura programu:
ĆWICZENIE 2
- Napisz program wyświetlający na ekranie napis „Jestem na lekcji informatyki”.
- Zapisz program pod nazwą Napis.
- Skompiluj i uruchom program.
- Jeśli kompilator wykrył błędy popraw je. Zapisz program pod tą samą nazwą. Skompiluj i uruchom ponownie.
Kod źródłowy pierwszego programu:
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
cout << "Jestem na lekcji informatyki";
return 0;
}
ĆWICZENIE 3
- Zmodyfikuj program zapisany w ćwiczeniu nr 1, tak aby w drugim wierszu wyświetlał twoje imię.
- Zapisz program pod tą samą nazwą. Skompiluj i uruchom program.
Wskazówka: Aby imię wyświetlało się w drugim wierszu, należy umieścić zapis \n po pierwszej części napisu.
Views: 1238